Læs højt – og gør en forskel for dit barn

Børnebøger gør VIRKELIG en kæmpestor forskel for børn og deres sproglige og kognitive udvikling. Det kan vi, som forlag, selvfølgelig sagtens påstå. Men vi har heldigvis en masse kloge hoveder på vores side.

Så brug tid sammen med dit barn og en god børnebog. Udover de vigtige hyggestunder med nærvær, samhørighed og ro – som dit barn i øvrigt vil huske mange år frem – er der masser af vigtige grunde til at læse højt derhjemme …

Børn lærer at læse ved at få læst højt

Udover at det er hyggeligt for både børn og voksne at læse højt sammen, giver den daglige højtlæsning faktuelle fordele. Højtlæsning er en af de bedste måder at styrke børns sprogudvikling på – og det gælder både små og store børn. Undersøgelser viser, at de børn, der får læst højt, har et klart sprogligt forspring, og de får meget lettere ved at lære at læse og skrive, når de begynder i skole (1). Samtidig viser ny, dansk forskning, at tilgængelige børnebøger og andet læsestof i hjemmet styrker børns chancer for at blive bedre læsere og klare sig godt uddannelsesmæssigt (2).

Giver en større forståelse for verden omkring os

Højtlæsning og samtaler om bøger hjælper børn med at forstå det, de ikke kender til eller ikke selv har oplevet. I historierne møder børn forskellige, fremmede verdner, men da det hele foregår i trygge rammer derhjemme, har børnene mulighed for at udforske det ukendte og være nysgerrige. De lærer en hel masse, som de ikke kender til fra deres eget liv og får dermed udvidet deres horisont (3). Højtlæsningen støtter dermed blandt andet barnets kognitive og empatiske udvikling – vigtige egenskaber, når barnet vokser op.

Styrker børns fremtidige læseglæde

Det vigtigste for et barns læseglæde er at elske historier. Den helt tidlige højtlæsning handler altså ikke kun om at ruste børn fagligt til at skulle læse, men om at give sit barn en interesse for litteratur og fiktion. Hos de allermindste er det helt basale ting, som hvordan man holder en bog , og for de lidt større børn kan det være at lære, hvordan en fortælling er bygget op (4). Højtlæsningen introducerer altså børn for bøger og læsning og gør dermed overgangen til selvstændig læsning nemmere. En helt ny undersøgelse viser nemlig, at læselysten hos børn og unge afhænger meget af, om man har en læsekultur med sig hjemmefra og for eksempel har fået læst højt og snakket om litteratur i familien (5).

 

Her er Forlaget Boldens bud på 5 trin til den gode højtlæsning:

 

Gode råd fra eksperter til at booste læseglæden

Lene Andersen er skolebibliotekar og dansk- og billedkunstlærer på Hadbjerg Skole og brænder for at skabe læseglæde blandt børn.

#1 Tilgængelighed

Gør noget ud af at have bøger i hjemmet. Lav boghylder i børnehøjde og læg bøger frem forskellige steder, hvor du ved, dit barn ser det. Bogstakke diverse steder i hjemmet kan sagtens gøres attraktive, uden det ligner rod.

#2 Læs højt

Børn skal kende bøgers magi, før de skal i gang med at knække læsekoden, så de ved, hvad de kæmper for. Læs en masse fantastiske billedbøger med de små, men fortsæt endelig med højtlæsningen for og med de større.

#3 Læsning er ikke lektier – læsning er fordybelse

Hvis det er muligt, så stil ikke krav om et bestemt læseinterval, men snak med barnet om, at det kræver tid at fordybe sig og komme ind i bogens univers. Jo mere de kan opleve glæden ved læsning frem for at kigge på uret, jo bedre. “Læs 20 min.” er velmenende, men også en mulig dræber af læselysten.

#4 Tving ikke børn til at sluge alle bøger

Der udgives så mange skønne bøger, som passer til nutidens børn, så bliv ikke skuffet, hvis dit barn ikke elsker din gamle, slidte yndlingsbog. Det er også okay at læse de første 20-50 sider i en bog og så droppe den, hvis det ikke er noget. Brug tid og energi på at finde bøger, også selvom du ikke altid rammer plet.

#5 Søg hjælp hos bogfolket

Ikke alle kan følge lige så meget med i bogudgivelser som en skolebibliotekar, så brug bogfolket. Brug dem på dit lokale bibliotek, få dit barn til at spørge skolebibliotekaren om hjælp eller følg et par profiler på sociale medier, som har fokus på bøger til dit barn.

.

Kathrine Pachniuk er børnelitteraturkonsulent og ekspert i at formidle børnelitteratur.

#1 Følg sætningerne med fingeren

Når vi følger teksten med fingeren, lærer vi barnet, at fortællingen kommer fra teksten og at den læses fra denne side til denne. Det er et vigtigt skridt i den tidlige forståelse af tegn og læsning.

#2 Gør godnatlæsningen til et ritual

Læs trygge og mindre komplicerede bøger, når I skal slappe af og få pulsen ned før sengetid, og prioriter læsestunder på andre tidspunkter, hvor barnet har overskud til at tage mere ind.

#3 Læs ikke kun derhjemme

vi forbinder ofte læsning med en sofa eller en seng, tæpper og hygge – men bøger og højtlæsning kan finde sted alle steder. Tag en bog om dyr med i skoven, eller hvis I tør så tag en uhyggelig bog med ud om aftenen i en weekend og læs i mørket med en lommelygte.

#4 Tag på biblioteket og giv barnet frit valg

Det er vigtigt, at barnet er en del af processen med at udvælge de bøger, I læser. Ofte vil de vælge bøger, du ikke forventede, og det giver dem et ejerskab over læsningen, så det også er deres og ikke noget, de voksne initierer.

#5 Lad børnene bevæge sig, mens I læser

Vær opmærksom på, at vi voksne ofte har store forventninger til, hvor længe børn kan sidde stille. Stop læsningen, når du mærker uro og lad dem bevæge sig. Bed dem brøle som en bjørn, kravle som en larve, eller hvad bogen nu handler om, og når de har fået den opsparede energi lidt ud af kroppen, kan I læse videre.

 

KILDER
1) Justin Markussen-Brown: “Børn har brug for bøger” i Landsforeningen for Socialpædagoger, 2016
2) Ea Hoppe Blaabæk: “Børn, der vokser op med bøger, klarer sig bedre senere i livet” i Kristeligt Dagblad, 2022
3) Lene Storgaard Brok: “Børns læseevne forbedres af højtlæsning” i Kristeligt Dagblad, 2019
4) Nina Christensen: “Børns læseevne forbedres af højtlæsning” i Kristeligt Dagblad, 2019
5) Tænketanken Fremtidens Biblioteker og Anvendt Skoleforskning: Børn og unges læsning 2021 – fem anbefalinger, 2022